Osch en verder t.m. Bishkek

17 mei 2019 - Bisjkek, Kirgizië

Vlak voor de grens mochten we op het fabrieksterrein/veld van een vriend van Ararat (plaatselijke begeleider) overnachten waar we een maaltijd genaamd plov (ingrediënten: Google)  kregen aangeboden, klaargemaakt door een in de buurt wonende Oezbeekse familie.

Fam.  met PlovPlov

Deze plek bereikten we door een pas van 2200 meter te overwinnen in een aardig berg landschap; na de afdaling was het landschap weer gewoon plat!De volgende dag niet te vroeg op richting Oezbeekse/Kirgiesichse grens.

DSC_0031 Tim

DSC_0043 Ararat en Oleg

Door een misverstand met Oleg (de hoofdbegeleider) kwamen wij met 6 campers al bij- en door de Oezbeekse grenscontrole en stonden dus een tijdje in Niemandsland (heel apart! voelt best goed) maar werden door Tim , de Witrussische hulp” goed door de Kirgizen geleid (ook hier kenden ze Ajax en werden we gecondoleerd) en waren na 2 uur !!!!! al in Osch  (1000 m hoogte, grensplaats en voormalige hoofdstad van Kirgizië) . ’s Middag naar een museumpje en te voet naar de top van de Heilige berg (Suleiman) met uitzicht op Osch.

DSC_0040 uitzicht op Osch

DSC_0047Onderweg : Nieuw project H. ??????

In Kirgizië maken wij een soort ronde langs 2 meren, Bishkek bergpassen etc. totdat wij China via Kashkar bereiken. Zie foto van landkaart.

DSC_0147

Resumerend vonden wij de bezoeken en bevolking van Uzbekistan zeer prettig (op één na die onze reserve waterjerrycans geklauwd heeft, ws denkend dat dit brandstof was , dus hopen wij dat hij het in zijn tank heeft gegooid).Aangezien we bijna bij elke stopplaats water kunnen tanken is dit helemaal geen probleem.De temperatuur was in Chiva, Buchara zo’n 37/38 gr, in Tashkent +/- 32 gr (ligt ook wat hoger). In Osch 30 gr. Nog steeds lage luchtvochtigheid, waardoor je wasgoed alleen maar hoeft uit te knijpen en al droog is.

DSC_0084

De volgende dag van Osch naar het Toktogulmeer met de laatste 100 km mooi bergachtig; overnachten bij een soort recreatieplek en natuurlijk plonsen in het meer; daar de temperatuur van het meer zo lekker was maakten we er meteen maar een zwemsessie van.

DSC_0123   videoDSC_0116

Daarna werd het echt serieus met een rit naar Bishkek over 2 cols van resp. 3175 en 3200 meter daar tussen een hoogvlakte van zo’n 75 km op 2800-2500 meter. Schitterend tussen de hoge jongens van > 4000 m. Licht windje en zo’n 20+ graden.

video

DSC_0145 bij hotel in Bishkek

Vandaag in Bishkek de remklauw li voor vervangen (lang verhaal) en lekker rustig aan gedaan  en boodschappen in een SUPER-markt

DSC_0137                                                           DSC_0152   SUPER! markt

; de rest ging voor een ochtend excursie Bishkek in. Morgen de hoogte in : de volgende dagen t.m. de Chinese grens verblijven we op 3000+ meter.

Internet wordt wellicht de komende tijd wat mager; ook zullen we een vpn voor China moeten gebruiken (China blokkeert Google etc) dus maar afwachten wanneer volgend verhaal komt.

Groet,

Marion/Hans (4 uur tijdsverschil)

PS de video's weten jullie te vinden, geven een indruk en is uiteraard geen prof werk (met de camera opgenomen video's en dashcam)

TOP!!!!!!: AJAX !!!! en EMMEN!!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Brenda Matthezing:
    17 mei 2019
    Veeeel plezier daar zo ver weg van Drenthe!
  2. Sandra:
    17 mei 2019
    Een genot om te lezen en te kijken, bedankt weer! Veel reis- en kijkplezier de komende kilometers!
  3. Alma Kruit:
    20 mei 2019
    Dankjewel voor het meebeleven van jullie prachtig reis.