Naar de Oekraine, een soort dampkring tussen Rusland en de EU

8 augustus 2019 - Khomutovsky District, Rusland

Hallo,

We hadden niet zo' n zin om het Kremlin van Nishni Novgorod te bezoeken en omdat de rit erg lang was, besloten wij om 50 km hiervoor in het veld te overnachten ( samen met Carl)

DSC_0440DSC_0439eerst nog een klein oponthoud

en de volgende dag naar Suzdal

DSC_0442met ook een oponthoud

, een camping,

DSC_0475DSC_0477

2 nachten, met  ' s avonds eerst weer een Seabridge Essen met folklore muziek,waar we plichtsgetrouw weer hartelijk aan meededen en de volgende dag een rondleiding door Suzdal, op zich een leuk gelegen stadje met 10.000 inwoners maar vergeven van kerkjes en een klooster.

DSC_0458DSC_0460DSC_0469DSC_0471DSC_0473

Dit plaatsje maakt deel uit van de zg. Gouden Ring, dat betekent veel! kerken, kloosters. Maar inmiddels zijn wij nu " levenslang  gevaccineerd" voor (hoe je het bekijkt) of tegen, al deze gebouwen. Dus hebben wij deze plaats ook anders/ verder bekeken.

Kerken en kloosters hebben een zeer prominente rol in het verleden gespeeld ,wat tot gevolg heeft dat dit de eigenlijke bez opienswaardigheden van Rusland zijn. Het zijn op zich mooie gebouwen a/ d buitenkant, maar spreekt ons verder niet zo aan.

De  middag en avond werd er op de camping (weer eens) een bruiloft gevierd, waarbij van sommige campers het plaatwerk hartelijk mee trilde. Ons treft dat wat minder: Marion doet ' s avonds haar oorapparaten uit en ik stop de pluggen erin ( in mijn oren dus...) De reis ging verder naar Sergiev Possad, waar zich ook weer een beroemd klooster bevindt( wat wij oversloegen) . Inmiddels is het weer veranderd naar net rond de 10 graden,wind,buien, maar gingen op de overnachtingsplaats, een recreatiegebied aan water, toch even dapper opfrissen ( even plonsen dus).

DSC_0482

Elk voordeel heeft ook zijn nadeel, of omgekeerd: kou en regen betekent geen muggen of vriendjes en ook geen buitenactiviteit met bruiloften bbq ed.  oftewel herrie.

Een Seabridge 4x4 reis die in Karelie ( boven St.Petersburg grens Finland) startte had wat ander weer: -10 gr.

IMG-20190804-WA0007IMG-20190804-WA0002IMG-20190804-WA0004IMG-20190804-WA0008IMG-20190804-WA0000IMG-20190804-WA0001

Dus wij mochten niet klagen. Vooral niet toen wij de volgende dag via de middelste ring van Moskou zuidelijk gingen naar Kaluga ,een vrij eenvoudig, maar zeer plezierig vakantie park-achtig geheel

DSC_0484DSC_0485

,met ' s avonds Schaschlik eten: 20 graden en zon !!!!

Na ' s ochtends even gehobbeld te hebben op weg ,via Bryansk ,naar een overnachting dicht bij de grens: aanvankelijk te dicht bij de grens

DSC_0490

,wat niet goed gevonden werd door de politie, werd het een overnachting op de P van een tankstation,

DSC_0496DSC_0492

wonder boven wonder een zeer rustige nacht en gingen we wachten voor de Rus/Oekr. grens. Deze grens beslechtten we in 3,5 uur, prachtig dus en vonden onze overnachting bij 27 gr. !! op de P van een hotel

IMG_20190808_203359_5

en kregen als toetje

IMG_20190808_184105_9IMG_20190808_184057_5

2 geweldige onweersbuien over ons heen. Morgen ( vrijdag) naar Kiev.

Van de Russische reus : Kamaz , nemen we ( gedeeltelijk) afscheid

DSC_0491DSC_0486ook van onze meest bezochte supermarkt ,als laatste in een grappig plaatsje Lokot.DSC_0488

DSC_0487

Groet,

M&H

​​​​​​

1. Gieneke:
    8 augustus 2019
    Wat weer een mooi verhaal!! En wat is het weer steeds verschillend. Het einde is in zicht. Goeie reis verder en nog even ervan genieten!!
    Gr. Gieneke
  2. Els monsma:
    8 augustus 2019
    Wel,het wordt tijd dat jullie thuis komen, els
  3. H.L. Widman:
    8 augustus 2019
    Ja als het geen kerken zijn, zijn het wel ruïnes. Maar goed zo krijg je wel een indruk van het leven daar. Steeds weer een mooi verhaal dat ons de reis mee laat beleven. We gaan er altijd meteen even voor zitten. Hoe is het met de techniek,nog niet in de steek gelaten? Hopelijk blijft het tot het einde interessant en avontuurlijk.
    Groeten van , inmiddels jullie ex buren, Rosanke en Hubert