Rusland

15 juli 2019 - Posol'skoye, Rusland

Hallo,

We zijn weer terug in de geciviliseerde wereld ,lijkt het. Wat een verschil met maar een paar km zuidelijker. Het lijkt allemaal veel meer gestruktueerd ,ook weer een ordentelijke asfaltweg.

Aangezien we pas tegen 21.00 uur over de grens waren ,gingen we overnachten in de nabijgelegen grensplaats Kiakhta en hadden de volgende dag maar 240 km te rijden naar Ulan Ude bij weer zo'n 35 gr. maar wel onrustig in de lucht.

Het landschap is totaal veranderd wat je niet zou verwachten over zo'n kleine afstand: bergachtige heuvels met bossen,later weer wat steppeachtig maar wel aardig heuvelig en meer bewoond (dorpjes,stadjes)

DSC_0105DSC_0107

en supermarkten waar je je ogen weer uitkijkt en goedkoop !: ze hebben weer brood,zuivel en grotere keuze aan fruit,groente,weer meloenen,tjonge jonge. Niet dat we dat echt misten, maar zien nu weer het verschil met Mongolie. China had ook weinig zuivel ( en brood) en dus duur, een liter melk kostte ong. €2,50,kaas vanaf €10,00 /kilo (import),maar lokale groentes spotgoedkoop : kool ,ui,prei,hele lange sperciebonen ,broccoli en nog meer, voor ons onbekend :dubbeltjes. Ook het drinkwater in de plastic cans kosten nu weer 35 ct per 5l;In China, Mongolie 1,30.Het voelt dus al weer heel " westers" aan,terwijl we nog duizenden km' s te gaan hebben,we zijn nog ong. op de hoogte van Xian.

Overnacht bij een sportcentrum in Ulan Ude op weg  met maar 170 km te gaan naar het Baikal meer, helaas zakte de temp. naar 19,5 graad met een flinke wind,nog wel een beetje zonnig.

DSC_0007DSC_0009DSC_0012DSC_0004

Toch wel een mooie dag om de verjaardag van Marion te vieren, 's avonds met een glaasje voor de groep. De volgende dag nog steeds veel wind, camper wassen,beetje hobbelen en natuurlijk even plonsen (weer als enige, is het  niet kouuuuuud?????) Zondag op weg naar de noord kant van het Baikal meer,

DSC_0017onderwegDSC_0014

2 dagen overnacht bij een soort jachthaven

IMG_20190714_181133_3DSC_0072_1IMG_20190715_180619_3DSC_0073_1

aan een rivier die begint aan het meer en noordelijk in Siberie uitmondt. 's Avonds verblijd met een schasslick

IMG_3476IMG_20190714_183628_0

,met maandag een boot een stukje het Baikal meer op en even aangelegd bij het oude traject van de Trans Sib. Express ( van Irkoetsk tot hier,toeristisch nog gebruikt)

IMG_20190715_131734_6IMG_20190715_124309_0IMG_20190715_123432_1IMG_20190715_112243_8DSC_0066_1

DSC_0057_1

Laat er nou net een trein aankomen,zie ook video. Met ' s avonds weer een verzorgde hap: speciale Baikal vis

DSC_0074_1

Natuurlijk weer even plonsen in de afkoel van de sauna

IMG_20190715_180554_9

Dit alles deze 2 dagen bij 18-19 graden en maandag af en toe spatterig met in de avond echt regen. Morgen op weg via Irkoetsk,waar wij nu 50 km vandaan zijn, naar het westen richting overstromings gebied,waar wij vlak voor gaan overnachten. Het gebied zou om te doorkruisen weer goed zijn,zullen we overmorgen achter komen.

De bijgevoegde foto's zijn allemaal niet echt bijzonder,maar geeft gewoon aan door wat voor gebieden wij nu trekken.

Gr. M & H

1. Olga:
    15 juli 2019
    Marion nog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Proost. 🥂🍾
  2. Caroline Monsma:
    15 juli 2019
    Wat een mooie plek om je verjaardag te vieren.
    Van harte gefeiliciteerd 💐🌹🎁
  3. Luut:
    16 juli 2019
    wat weer een mooi verhalen en foto's . Marion nog van harte gefeliciteerd ook namens Claire. Nog heel veel plezier.
  4. Jan Postema:
    16 juli 2019
    Marion, van harte gefeliciteerd
  5. Surani:
    29 juli 2019
    Heel late reactie....ner terug van vakantie.
    Nog van harte gefeliciteerd. Leuk om het zo te vieren. Vieren wij het nog een keertje eind september.