Van Chiva naar Buchara

8 mei 2019 - Tasjkent, Oezbekistan

DSC_0144 Chiva   bij hotel

ook nog even een filmpje van de wegen in Kazachstan (*lukt nog even niet komt nog)

Weer eens om 5.45 opgestaan voor een lange rit naar Buchara, met eerst slechte , daarna goede : maar liefst 250 km !!!!!! waar we gewoon weer eens 90 km/u konden rijden (60 km/u in b.b kom, buiten b.b. kom 90 km/u)

DSC_0146 filmpje

DSC_0152

, en tot slot weer eens slechte weg. Door alleen maar woestijn ,echter dit keer met wat meer glooiingen, de benen even bewogen en weer verder op pad.

Oezbekistan is een land met veel tegenstellingen oftewel veel variaties , van origine “oosters”maar ook lange tijd Sovjet. Dus het straat beeld vertoont veel cyrillisch schrift, maar ook onze letters. De taal die gesproken wordt is Oezbekisch : Turks achtig, maar ook Russisch en Perzisch. Er rijden hier ontzettend veel typen Chevrolets rond ,bijna geen ander merk (Chevrolet wordt hier in licentie gebouwd)en 99 % is wit,

DSC_0166

de oude vierkante Lada’s zijn blijkbaar gekocht van de Russen , want deze rijden hier weer in volle glorie rond net als in Kazachstan. Ontelbaar vele kleine gele (Chevrolet) taxi’s.

Ook paard en wagen zie je regelmatig. Voor voetgangersoversteekplaatsen wordt zeer actief geremd, dus worden goed gerespecteerd.

Tot nu toe hebben wij alleen maar zeer vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet en verkopen alleen het beste aan je, dus het meest verse brood/melkprodukten etc.

De auto’s maken effectief gebruik van de weg, niet aggressief, wel enthousiast.

DSC_0165DSC_0164DSC_0168

Net voor Buchara was het tijd om eens de camper een frisse wasbeurt te geven en vonden we een uitstekende “wasstraat”. Voor 50000 CYM wilde hij dit wel doen. Hoge drukspuit/inzepen, afspuiten, met schoon water na, hij was ong. ¾ uur bezig. Kom , laten we hem een fooi geven van 15000 CYM, wilde eerst niet, wij drongen aan , dus voor 65000 CYM de camper weer clean  (9000 CYM = 1 Euro)

DSC_0173DSC_0174DSC_0175

In Buchara stonden we weer bij een Hotel (+ water/ douche kamer etc) dicht bij de oude binnenstad, waar we vandaag een excursie hadden (oude moskeeën) bij 37 gr. ( in hoog zomer 55 gr.)

DSC_0204DSC_0205DSC_0194DSC_0189DSC_0186DSC_0233DSC_0234

Tevens kwamen wij de schoolkinderen tegen en ook hun plaatselijke snoep supermarkt vlakbij de school.

Morgen naar Samarkand, dan is het 9 mei, parade feest, dus op tijd weg, maar weer eens om 5.45 opstaan.

Sinds Grolloo : 6273km

Groet,

Marion en Hans

1. H.L. Widman:
    8 mei 2019
    Heerlijk weer een update. We gaan er zowaar al naar uitkijken en wetende hoeveel werk dat kan zijn en welke discipline je moet opbrengen om dit vol te houden, moedigen we je daarom ook van harte aan hiermee door te gaan.
    Mooie verhalen met nog mooiere foto's die een prachtig beeld geven van het leven ver buiten onze grenzen en van jullie belevenissen.
    Heerlijk lijkt mij dat om bij 37 gr met heel veel koud water je auto te kunnen wassen.
    Hans, alles goed met jou om met die hitte nog even te joggen in de woestijn?
    Maar goed je kan in elk geval zeggen dat je het gedaan hebt met een foto om het te bewijzen, die nemen ze je niet meer af!
    Apart die automerken en modellen. Het ene merk koopt het andere merk op, maar gaat vervolgens gewoon verder met de productie van de modellen die ze al hadden, zo krijg je merken op modellen en combinaties die je niet kent. General Motors is daar goed in. Kun je je het merk Daewoo nog herinneren?
    Worden jullie al gek van al die moskeeën. Van de één naar de andere, schoenen uit, naar binnen, terug komend schoenen zoeken en weer de hitte in. Dat is natuurlijk cultuur opschuiven in Perzië. Bij het zien van alle foto's vallen jullie waarschijnlijk van de ene verbazing in de andere en niet alleen op de weg maar zeker ook daarbuiten.
    Genieten blijft het devies.
    Hoe gaat het in de groep, Heeft iedereen zo'n beetje z'n plaats gevonden, je weet daar waren we nogal nieuwsgierig naar.
    Jongens blijf genieten.
    Rosanke en Hubert
  2. Sandra:
    9 mei 2019
    Weer genoten van de verhalen en de foto's! Mooi om ze mee te mogen kijken :-)