Op naar Oezbekistan, Chiwa

6 mei 2019 - Tasjkent, Oezbekistan

We hopen dat het met de foto’s  in het verhaal wat duidelijker is. We hebben amper tijd om de blog rustig te maken, aangezien we lang onderweg zijn met vaak slechte wegen . Dit is echt een reis met een ultieme uitdaging voor de camper en wij erbij. ’s Avonds vaak nog even het lucht- en interieur filter schoonmaken; en toch als het even kan zo’n 20 minuten hobbelen (vroeger noemden we dit hardlopen) De avond briefing, eten en weer vroeg op; vakantie ?? vergeet het ! maar onvergetelijk.

Sinds de uitreis uit Rusland door Kazachstan hebben wij zo’n 1000 km door de woestijn gereden over zeer slechte wegen: daggemiddeldes van ong. 35 km/u.

DSC_0075

Is het hier droog ??? Ja ,erg droog ! Maar goed, eergisteren (zaterdag) de grens Kazachstan Uzbekistan verliep snel, aangezien onze groep mocht voordringen, in 4,5 uur. (Ajax kenden ze bijna niet )

DSC_0065

Voor automobilisten en vrachtwagen chauffeurs duurt het vaak dagen ! In Uzbekistan zijn de wegen wat beter en hebben zo’n 180 km na de grens ook weer " ins blauen"overnacht, in de woestijn

DSC_0062

(Engelse fietsers ontmoet : op weg naar China: maanden lang). Zondag is hier een gewone werkdag en reden we die dag naar Chiwa , onderweg heeft de organisatie een diesel tank verzorgd ( met betere diesel)

DSC_0082

omdat de diesel in Uzbekistan heel slecht is, men rijdt hier vnl. op propaangas, via Khojayli waar een gigantische markt was. Dit is een plaats waar geen toeristen komen, alleen een paar gekken met hun camper.

DSC_0098DSC_0089DSC_0086

Wij keken onze ogen uit op die markt en de bevolking daar ook, want je valt ontzettend op. Meteen wat inkopen gedaan. En door gereden naar Chiwa vergezeld door honderden Suzuki/Daewoo/Subaru busjes

DSC_0085

DSC_0084

die daar als “de bus” functioneren; Met een beetje proppen lukt het 9 mensen daar in te krijgen en dan nog racen. Ook is fietsen erg populair , maar dan wel tegen de richting in, links dan wel rechts. Maandag, vandaag, een lopende excursie vanaf onze overnachtingsplaats bij een hotel de ommuurde oude binnenstad bekeken.

DSC_0138

DSC_0137DSC_0132DSC_0126DSC_0111DSC_0106

Vanavond met de hele groep uit eten : Uzbekisch eten. Morgen weer eens om 6.00 uur op , op weg naar Bukhara. (PS  we lopen nog steeds 3 uur op jullie voor)

groet Marion en Hans, (zijn net 3 weken van huis en nu al op de hoogte van Iran en ontzettend veel gezien en meegemaakt)

1. Luut:
    6 mei 2019
    Zo, wat een mooie onderneming en de verhalen zijn net een boek.
    Elk verhaal geeft een stukje inzicht in de geschiedenis en cultuur van de verschillende landen.
    Veel plezier samen .

Groetjes Claire en Luut