Van Minfeng naar Turfan

30 mei 2019

Hallo,

Het is nu warm : 35 gr en lange rij dagen achter de rug, maar nu even 2 dagen in Turfan.

politie bewaking

(politie bewaking bij overnachten Minfeng ?????

Van Minfeng gingen we na 15 km de woestijn in naar het noord-noordoosten (geen zijden route). Een fantastisch mooie rit door zand duinen, wisselend in hoogte. Aangezien we nog steeds op zo’n 1000m hoogte reden, was het overdag 30 gr. max.;

kameel

1 stuks de hele 600 km (verdwaald dus)

overnacht in de woestijn op een oude parkeerplaats die bereikt kon worden door 20 meter door los zand te rijden (lees: racen)

woestijn overnachten20 meter zand

Dit was de eerste 20  meter van de ruim 10.000 km die we gereden hebben dat een 4x4 wel handiger kon zijn.

Langs de weg door de woestijn, ong. 600 km , is links en rechts hiervan beplanting ; dit wordt gerealiseerd door een irrigatiesysteem van buizen voorzien van grond/bron water dat wordt opgepompt. Om de 5 km staan er blauwe huisjes met daarin (2)bewoners die vanuit heel China hier een jaar wonen en dit verzorgen. Kennis met de vrouw des huizes gemaakt en ginseng thee gedronken; laat zij nou een Perro look-a-like hondje hebben ?!

begroeiing

perro look a like

huisje 2

huisje   + videoirrigatie buizenwoestij zichtin het zand

Na een fantastisch rustige nacht op weg naar het Bosten Lake (Bositeng Ho ) net voorbij Korla. Een soort recreatie park bij een nat.park meer. Alhier op de P overnacht. Deze route was niet erg bezienswaardig, dit itt de rit van de volgende dag naar Turpan. Nog steeds op een hoogte van 900-1000 meter een langzaam doch gestage klim door een fantastisch berg landschap,

naar de senke

naar de senke 2  + video

ongelofelijk mooi, tot een hoogte van 1750 meter met daarna de absink

absink

naar de Turfan depressie , hier ligt het 3 na diepste punt ter wereld : -154 meter onder de zeespiegel. Dit hopen wij morgen “te bekijken”op weg naar Hami.

Oha hebben wij nu lange reisdagen, niet alleen vanwege de km’s (rond de 400km) maar vooral door de soms langdurige politiecontroles , dan zijn wij vaak rond 19.00 uur op de plaats van bestemming (dit vanwege het Uiguren gebied google maar even). Dus vermoeiend.

In Turfan hebben wij vandaag een ochtend excursie gehad met de bus naar wat bezienswaardigheden: oa een (2000 jaar oud) systeem van 1000 ondergrondse kanalen die het smeltwater uit de hoge bergen naar het lager gelegen Turfan brengen

ondergronds water systeem

en ’s middags even rustig aan (de was doen, water bij vullen ed) vanwege de warmte. Morgen wordt hier 39 gr. “beloofd”, dan zijn wij op weg naar Hami ( en misschien wat minder warm). ’s Zomers kan het hier in Turfan wel 50 gr. worden en ’s winters -20. Turfan staat bekend om zijn ontelbare wijngaarden. (Ook in de eerder bezochte landen Uzbekistan/Kirgizië kan de zomer/winter temp. wel eens 100 graden uit elkaar liggen.)

groet,

Marion en Hans

1. Caroline Monsma:
    30 mei 2019
    Indrukwekkend. Jullie krijgen wel veel temperatuurswisselingen te verwerken. Dat lijkt me best vermoeiend, maar het ook waard als je ziet waar jullie allemaal komen. Prachtig.👍
  2. Luut:
    31 mei 2019
    Weer een indrukwekkend verhaal soms afzien maar hebben jullie ook iets om later weer terug te denken. Tot de volgende verslag,

Groet oet Groll Claire en Luut