China: t.m. Minfeng

26 mei 2019

Hallo,

Na 3 wachtende dagen achter de rug te hebben gehad waarbij de Chinese autoriteiten veel werk? achter de (chinese kamer) schermen zullen hebben gehad, werden wij verrast met een APK sticker (zonder de camper gekeurd te hebben) een Chinees rijbewijs, zonder……………. en een Chinese kentekenplaat (kunststof voor achter de voorruit),

hotel Kashkar hotel Kashkar  winkeltje Kashkar winkeltje Kashkar

gingen wij vanaf Kashkar op weg naar Hotan een rit van 510 km, dus maar weer vroeg op , een Chinees ontbijt (rijst,mie,salades/rauwkost,warme vlees en groente gerechten) in kolonne op pad , de stad uit. Op deze rit zo’n beetje 5 politie contrôles : paspoort evt kentekenplaat afgeven, worden gescand , weer ophalen, duurt zo’n beetje 20 minuten . De politie : bevelend, nors , druktemakers,autoritair, neerbuigend net als de douaniers; hadden wij thuis gedacht dat zij zouden zijn , echter TOTAAL anders: vriendelijk !, saluerend (voor ons) soms lachend, uiterst behulpzaam etc. Tja… zij moeten hun werk ook gewoon doen: administreren tot in het ridicule, maar toch een veilig idee: China is het meest veilige toeristenland op dit moment. Miljarden!!!! webcams beveiligen het land. Maar goed, de rit naar Hotan was gedeeltelijk geescorteerd door politie, verder vrij rijden, maar niet toegestaan van de route af te wijken (dorpjes bij de oaseplekken, verder woestijn: zeer sterke wind met stuifzand).

populieren

Bij de dorpen worden veel populier(achtige) bomen geplant ter opvanging van de wind, dus zand.

Ook in de woestijn wordt veel werk verricht tbv van water en beplanting.

uit hotelraam uitzicht uit hotelkamer

Hotan overnacht in hotel. Inmiddels hebben wij 6 uur tijdsverschil met jullie : voor heel China geldt de Pekingtijd zone. In Kirgizië hebben wij bij één pas een klein buitje gehad, en nu 2x hier ’s nachts enkele spatters, maar ja dan zit er wel zand bij, dus de camper is weer helemaal kledder, ’s ochtends steeds de ruiten ontzanden. smerig

Temperatuur varieert van zo'n 20- 28 gr afh. van de hoogte. Maar…………….. het is ontzettend uniek dat je als camperaar door China rijdt en dat dit wordt toegestaan !!! : WE RIJDEN WEL DOOR DE DORPJES EN DE WOESTIJN (gedeelte voor de Taklamakan woestijn)VAN CHINA!!!!! De rit vanuit Kashkar is eigenlijk nog steeds vlak, maar wel op een hoogte van 1800-1400 meter. Van Hotan naar Minfeng vooral door de woestijn met zeer krachtige wind (MEE!)

woestijn 3    + video's

en weer zo’n 5 politieposten, ach, heb je meteen even pauze, want zoals eerder verteld is deze controle een formaliteit.Op dit moment staan we op de P van het hotel en overnachten in de camper; vanaf morgen 2 dagen overnachten in de Taklamakan woestijn/Tarim bekken en daarna door naar Turpan. Het sterft hier van de electr. Scootertjes, tukkie-tukkies (3 wielers met een bakkie)

tukkie tukkiesscootertjes

en oha uiterst verzorgde auto’s.

Marion en Hans

PS, als we zin hebben effe naar het zuiden te rijden zitten we al snel in India (gek idee hé), maar ja dan moet je wel effe de Himalaya over; niet al te ver zijn de 6-7000 meter hoge jongens die deze periode( mei-juli) niet te zien zijn vanwege de zandwind.