Het verdere verloop naar China en de grensprocedure,

24 mei 2019

Bij de overnachting vlak voor de  Dolonpas  eerst nog effe plonsen onderweg in een mooi stuw meer.

DSC_0022

DSC_0023

Bij de overnachtingsplek  voegde Kostya en de Chinese begeleiders zich bij ons met alle Ersatzteile die inmiddels door verschillende medereizigers verlangd werden. Ook ons gasdeel was daarbij  en meteen de volgende ochtend gemonteerd.

DSC_0036DSC_0028

alles werkt nu weer prima.

DSC_0038

Als je je afvraagt waar onze oude vrachtauto's zijn gebleven is hier het antwoord :DSC_0026

Op weg naar Tash Rabat , een overnachtingsplaats van de zijderoute , geweldig gelegen, de reis hiernaar toe ging ook door een onvergetelijk mooie omgeving.

DSC_0049DSC_0048

DSC_0040

onderweg zelf gemaakt hamburgertje (vlees moest ook op)DSC_0051

DSC_0046DSC_0045

hier op zo’n 3000 meter  met ’s nachts rond het vriespunt.

DSC_0063DSC_0062DSC_0074

De volgende dag op weg naar de grens : 5.45 opstaan, 7 uur vertrekken , eerst de Kirgiesische grens , duurde even, was nog niet open ?! daarna door naar het eerste Chinese checkpoint boven op de 3750 meter hoge pas (er volgen dan nog 4 checkpoints in zo’n 160 km !)

DSC_0088 tussen checkpoint 2 en 3 (ssssst)

Om kort te gaan arriveerden wij met de bus om 02.30 uur de volgende ochtend in het Hotel in Kashkar. De campers stonden toen nog bij het laatste checkpoint voor verdere controle de volgende 2 dagen !!!! Oftewel de grensovergang duurt 3 dagen (doe je dit als alleenreisende met een camper duurt het 7 dagen) Al deze 3 nachten vertoeven wij in het hotel en niet het minste !

DSC_0090 laatste checkpoint (stiekem)

Vandaag vrijdag hopen wij het eea af te ronden en morgen weer voor 500 km op pad te gaan . China is anders, heel anders: worden op alles gecontroleerd, overal en echt overal camera’s , bewakingen, hekken, prikkeldraad , we moeten nu ook oppassen wat er geschreven wordt, dit bericht wordt zeker gelezen alvorens het verstuurd is/wordt door de autoriteiten. Dit heeft vooral te maken met de onrust in dit Uiguren gebied, vergelijk het maar met Catalonië ; echter, het wordt hier wat intensiever “geregeld” . Maar de wegen zijn in ieder geval prima !! Ik,Hans, ben nu deze dagen met de camper al deze benodigdheden aan het doen en ben met mijn paspoort(pas) nu al ontelbaar keren gecontroleerd, enigszins verheugd: heb nu eindelijk waar voor mijn geld !!! met het aanschaffen van deze 2e pas. Marion heeft wat onderhoudingsuitstapjes vanuit het hotel en kan wat levensmiddelen kopen (die allen weg moesten bij de grensovergang, ook onze gehaktballen in blik !!!!!!!!) deze blikken hadden wij voordien al aan de Kirgiesische gids meegegeven die deze aan de lokale bevolking ging uitdelen. Ook Google werkt niet in China en natuurlijk de gmail, maar daar zijn oplossingen voor die werken , dus alles werkt.

hé hé

Marion en Hans

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Luut:
    24 mei 2019
    Weer een mooi verhaal van jullie reis en de foto's . we hebben er weer van genoten.

We verheugen ons weer op jullie volgende verhaal.

Reisgroet van Claire en Luut
  2. Rosanke Widman - van Beekum:
    24 mei 2019
    Hans en Marion, wat steeds een mooie verhalen!
    Geweldig moet het zijn om dit mee te maken!
    Hebben jullie wel eens regen? We genieten elke keer van de foto's.
    Fijn dat het zo goed gaat en leuk dat jullie zo trouw blijven schrijven.
    Lekker genieten en gezond blijven!
    Veel succes jongens! Knap hoor.
    Groetjes, Hubert en Rosanke
  3. Lucia:
    25 mei 2019
    Bedankt, ik geniet erg van het mee-reizen, Lucia
  4. Boelie en Diena:
    26 mei 2019
    Weer een heel mooi reisverhaal.
    Groetjes vanuit Gasselternijveenschemond.