Moskou 22 gr, onbewolkt, 30 % vochtigheid,

25 april 2019 - Moskou, Rusland

Hallo,

We hebben “getourist” in Moskou !!! maar eerst even vanaf Riga, waar wij afgelopen zondagochtend vroeg richting grens Estland/Rusland vertrokken. De grensformaliteiten nemen gewoon veel tijd in beslag, de stemming is echter daar gewoon formeel en zeker niet dreigend oid, wij waren met 4,5 uur over de grens en reden daarna in 2,5 etappes naar Moskou, met o.a. één overnachting op een prachtige plek aan een meertje, waar wij de eerste plons van de reis maakte, fris, maar niet ijskoud water en waarbij de sneeuwhopen nog aan de kant lagen (foto).

De winter had zich net beeindigd wat te zien was aan de sneeuwresten in de berm en nog het platte bruine gras, terwijl de buiten temperatuur overdag de 20 graden al bereikte (’s nachts nog net boven het vriespunt). De route tot de grens was matig (zie foto), maar in Rusland tot Moskou was  prima te berijden (goed asfalt), niet druk en lange glooiende wegen , de omgeving deed ons denken aan de lange Finse wegen. Gedurende deze lange afstanden konden wij goed werken aan de vertaling van het Cyrillische schrift, aangezien de plaatsnamen ook in de normale letters stonden.

Tja en toen reden we min of meer Moskou binnen en moesten via het westen naar het noord-oosten waar zich de camping bevond en dat was opnieuw een belevenis: een metropool met 14 miljoen inwoners, vol met snelwegen. Naarmate je de binnenste ring bereikte stokte het verkeer steeds meer en kroop je op de 4 baans “snelwegen”verder naar onze bestemming. Men geeft elkaar echter goed de ruimte wanneer nodig en zeker geen aggressief rijgedrag (afgezien van enkele snelheids jakkers eerder op de weg)

De volgende 2 dagen was er een excursie met een privé bus geregeld en bezochten wij oa de gebouwen van het Kremlin,Rode Plein (even wij samen op de foto) de GUM (fancy winkelcentrum foto) de metro ( foto) rondrit door de stad en de winkelstraat ARBAT.