PROLOOG

14 april 2019 - Grolloo, Nederland

Hè ??? Wat ? Nu al ?; Nee hoor, even wat vooraf; want , morgen , maandag middag gaan wij pas op pad  via noord-Duitsland, noord Polen ,Litouwen en dan naar Riga (Letland) in een kleine week. Daar begint dan pas het officiële vertrek op zondag, eerste Paasdag. Richting Moskou, Wolvograd en pikken dan in Astrakhan de Zijderoute op tot in Peking. Van Peking via Binnen- en Buiten Mongolië volgen we dan min of meer de Orïent Express route  richting  het westen  en komen via de Oekraïne, Krakau (Polen) weer terug. Het zal zeker een hele belevenis worden, na toch wel maanden bezig geweest te zijn met voorbereiden: logeeradres vinden voor Perro, onze hond, want hij mag China niet in; en hebben wij gevonden bij Janneke die hem liefdevol zal verzorgen (Lees: Perro zal Janneke goed beschermen!) Heel veel dank Janneke!!! Verdere voorbereiding met : aanvragen 2e paspoort/int.rijbewijs/aanleveren documenten voor visumaanvragen/camper goed voorbereiden/uitgebreide vaccinaties/regelen waarneming praktijk/verzorging-bewoning van ons huis en nog veel meer zaken.

We wilden ooit toch wel weer eens een verre reis maken, 1988 voor het laatst naar California, maar met vliegen hebben wij nooit zo'n geluk: of de vlucht wordt weer eens uitgesteld of het overboekte vliegtuig vertrekt zonder ons, maar wel met de koffers ed. Dus op vliegen zaten wij niet zo te wachten en als je een zeer prettige camper hebt denk je daar niet zo aan, totdat wij een verslag van een camper reis tegen kwamen in een Duits camper tijdschrift : van Düsseldorf-Peking-Düsseldorf najaar 2017 met een fantastisch verhaal , wetende dat deze reis opnieuw in 2019 zou plaats vinden met een (Duitse) reis organisatie maar dan van Riga-Peking-Krakau, maar wel verder het zelfde traject. We gaan met meerdere campers ,wel "travelling apart-together" dus we overnachten samen met de anderen maar krijgen de coördinaten van de volgende plek en je ziet maar hoe,wanneer en welke route (krijgen wel van de organisatie een voorstel en kaarten ed) je neemt. Bij calamiteiten, als je bv ergens vast in de modder komt te zitten is er hulp vanuit de organisatie (die met 2 campers mee rijdt) om je weer los trekken. Mochten er onvoorziene gebeurtenissen plaatsvinden wordt de route verlegd etc. Dus al met al moet dat een veilig gevoel geven.

Het gebied waar wij de komende maanden vertoeven is minder bekend voor westerse begrippen en zeker onbemind : "en eng!" We hopen op deze manier een indruk te krijgen hoe wij het vinden, maar wordt zeker een avontuur en hopen jullie via deze blog daar ook een indruk van te geven en dank voor de vele "volgers"die zich aangemeld hebben.

Tot het volgende verslag , groet Marion en Hans

PS: we gaan de "selfie-achtige"foto's zoveel mogelijk vermijden en de verhalen niet te lang te maken

1. GEERT EN ALY GOMMERS:
    14 april 2019
    BESCHRIJVING IS LUID EN DUIDELIJK WIJ "REIZEN"MET JULLIE MEE.
    GENIET VAN DEZE BIJZONDERE REIS DIE EINDIGT IN KRAKAU DE MEEST BEZOCHTE STAD OP DIT MOMENT WIJ ZIJN ER GEWEEST HEEL MOOI MET DE ZOUTMIJNEN EN AUSWITSCH IS HEEL INDRUKWEKKEND
  2. K . Stepien:
    Groeten -pozdrawiam i do uslyszenia
    Krystyna
  3. Fraukje:
    15 april 2019
    Wat heerlijk, mooi en super spannend zo'n reis. Geniet!
    Groetjes Fraukje
  4. Caroline Monsma:
    15 april 2019
    Goede reis en heel veel plezier. Lekker genieten.... en voor jullie het weten ben je al weer terug😉
  5. Alma Kruit:
    15 april 2019
    Dat wordt vast een geweldige reis. We wensen jullie veel veilige kilometers. Geniet.