Samarkand- Taschkent,

12 mei 2019 - Tasjkent, Oezbekistan

Hallo,

Door jullie weer hartverwarmende reacties kunnen wij weer met opgeladen moed de blog voortzetten, maar kunnen door tijdgebrek niet volledig op jullie vragen ingaan. Een summier antwoord bij deze: de moskeeën die wij bezocht hebben zijn oudheden, dus kunnen wij deze gewoon ingaan, sterker nog , in de buitenplaatsen floreren de souvenirshops in alle glorie. De groep is nog steeds een groep die zich nog niet echt  in groepjes heeft afgezonderd. Iedereen bemoeit zich met elkaar.

Op weg naar Samarkand (de parel van de zijderoute) hebben wij weer zo’n plaatselijke markt bezocht en waren weer een bezienswaardigheid.

DSC_0268 markt 2 DSC_0270 marktDSC_0259 schoenmakersDSC_0265 stukje vlees

Onderweg weer honderden, duizenden taxibusjes; hadden we al verteld dat meer dan 80 % van de auto's die op gas rijden dit methaan (aardgas ) is ??? er rijden ontzettend veel auto's op gas .

DSC_0250 passeren en proppen maarDSC_0249 busjes

Waar water is , is leven; dat is hier heel duidelijk, het gebied tussen Bughara en Samarkand is voorzien van redelijk veel water, wordt heel effectief geirrigeerd waardoor je veel akkerbouw e.d. ziet. Ook veel begroeiing: het klinkt gek , maar het ziet er best “nederlands”uit.

2 video's

Tot nu toe, al meer dan 6000 km hebben we alleen op weg naar Chiva een klein heuvel/bergrugje gezien. Verder gewoon plat!! (OK, soms zeer licht glooiend). Maar nu wij in Samarkand zijn zien wij in de verte echte bergen (>4000m) en lijkt er sneeuw op te liggen.

In Samarkand zijn wij de eerste avond met de taxi heen en weer naar het  Registanplein geweest, die verlicht was: een geweldige (sprookjesachtige) aanblik !!!

DSC_0273  Registan

DSC_0275  Registan 3DSC_0274 Registan 2

Dat deze taxirit ook een belevenis was, is geloof ik inherent aan elke grote plaats.

+ video

DSC_0282 Taxi 2

De dag daarop werden wij de hele dag bekogeld met oude cultuur (moskeeën/mausoleums met veel mooi blauw en turkoois) die je gewoon gezien moet hebben, maar waren a/h eind van de dag aardig (over)verzadigd,

DSC_0313

DSC_0307DSC_0305DSC_0290

sliepen weer prima en gingen de volgende ochtend, uitgeslapen ! op weg naar Taschkent, de hoofdstad van Uzbekistan, waar we weer a/h eind van de middag arriveerden om de dag daarop (vandaag ,zondag) weer een rondleiding te krijgen door Taschkent met 2,5 miljoen inwoners. Deze stad is in 1966 voor een groot gedeelte door een aardbeving verwoest

DSC_0359 beeld tnga aardbeving

en daarna weer heel ruim opgebouwd, bevat veel parken, groen.

DSC_0367 wederopbouwflat

Tevens ook weer een rit met de metro, de stations ook weer heel mooi gebouwd.

DSC_0379 metro 1DSC_0384  metro 2DSC_0386 in de metro

Maar voor nu hebben we even genoeg stad geproefd.

Morgen op pad naar het Ferganadal , vlak voor de Uzb/Kirch. grens die wij dinsdag in korte tijd ? hopen te passeren en dan gaat het echt beginnen : de bergen!

groet,

PS ook nog extra video's van de zandstormen in Kazachstan en we zij weer toe aan een uur minder want het is om 20.00 uur al hartstikke donker en 's ochtends schijnt de zon al om 5.45 uur

Marion en Hans

1. Margret:
    14 mei 2019
    Hoi Marion en Hans! Via Els hoorde ik van jullie blog en via Hubert en Rosanke heb ik jullie blog gevonden. Wat zijn jullie al ver weg. Leuk dat jullie de reis op deze site in beeld brengen met foto's, video's en tekst. Succes verder op reis.
  2. Gera Hofsteenge-Gommers:
    14 mei 2019
    Ontzettend leuk om zo met jullie 'mee te reizen' ! Wat een avontuur!
  3. GEERT EN ALY GOMMERS:
    16 mei 2019
    Prachtige kleurrijke fotos wij kunnen ons best voorstellen dat jullie af en toe moe zijn van alle indrukken en nu de bergen.
    Groeten Geert en Aly Gommers