Op weg naar Wolgograd, het voormalige Stalingrad

28 april 2019 - District Vyselkovski, Rusland

Hallo,

Maar allereerst nog dank voor de leuke reacties ! voel je echt niet verplicht dit te doen, er komen nog veel verhalen ……….maar wel heel leuk de reacties te lezen!

Afgelopen vrijdag Moskou vroeg (07.00 uur verlaten)om in 3 etappes ( 2 overnachtingen) Wolgograd te bereiken, met nog enige wetenswaardigheden: je ziet nog een handjevol van die oude vierkante Lada’s (Lada heeft trouwens wel nieuwere types die wij eerder nooit hebben gezien)Men rijdt oha in de betere middenklasse auto’s , veel SUV’s, Audi’s,Mercedessen,Range Rover en de dikkere VW’s en we hebben nauwelijks enige auto met deuk of kras gezien!! Daar en tegen stammen de stadsbussen nog van ver uit de vorige eeuw, net als de ambulances en lokaal vracht/werkverkeer.Tanken gaat voor ong. € 0,62 liter, dus doet geen pijn bij het tanken. Maar goed die vrijdagochtend kropen wij de 5 baansring op, kropen naar een megamega grote supermarkt, deden inkopen voor nog geen Aldi prijzen en kropen weer verder de ringweg op, met een gemiddelde van  10—15 km/u om uiteindelijk vanaf de afslag weer met 90 km/u verder te kunnen: enkelbaans provinciale wegen gewoon rechtuit met amper bochten. De lente is nu echt goed losgebarsten: bomen staan al flink in het blad en de nieuwe groene grassen vertonen zich. Temperatuur overdag zo’n 25-27 gr. Het landschap over deze 1000km van Moskou naar Wolgograd is het best te vergelijken met de weg van Borger naar Stadskanaal, maar dan in het dubbele kwadraat; licht glooiend op 100-150 m boven zeespiegel. Ook op deze wegen zijn er erg slechte stukken, maar wordt ook heel veel aan de weg getimmerd, met snelheidsbeperkingen waar de gem. truckcombinatie geen boodschap aan heeft en ons regelmatig voorbij dendert, meestal links, maar auto’s halen je ook wel eens rechts in, waar mogelijk. Doch overall rijdt het heel relaxed.(De 1e overnachting op een veldje met een BBQ) De 2e overnachting was bij de Kozakken : feest !!!!(en veel ontzettend sterke drank)en ontmoetten wij Nikki, onze Russische vriend. Wij konden feesten (niet schrikken J&L)zonder deze booze. Daarna het laatste stuk tot in Wolgograd (P bij een hotel)

Vanaf Riga zijn wij nu eigenlijk pas een week echt op reis, maar er heeft ons al zoveel gepasseerd! geweldig!! (ook lopen wij nu inmiddels weer 2 uur op jullie voor , maar is toch alweer om 20.15 uur aardig donker)

Groet M & H !

opweg naar Wolgo 1opweg naar Wolgo 4opweg naar Wolgo 5opweg naar Wolgo 2opweg naar Wolgo 3opweg naar Wolgo 7opweg naar Wolgo 6opweg naar Wolgo 8opweg naar Wolgo 9opweg naar Wolgo 10

1. Sandra:
    28 april 2019
    Heerlijk beeldend verteld! Dank je. En geniet lekker verder ;-)
  2. Brenda Matthezing:
    28 april 2019
    Hoi Marion en Hans, ik vind het ontzettend leuk jullie berichten te lezen. Wat een onwijs gaaf avontuur beleven jullie samen, enjoy!
  3. H.L. Widman:
    28 april 2019
    Jee jongens, wat een belevenissen! Nu al!
    Ontzettend leuk om te lezen. Goed verteld voor ons! Geen nare dingen meegemaakt, dus lekker relaxed. Jullie huis staat hier steeds te blaken van gezondheid!
    Hoop jullie zelf ook! Foto’s zien er goed uit!
    Liefs van jullie buurtjes, Hubert en Rosanke
  4. Boelie en Diena:
    29 april 2019
    Hoi marion en Hans. Mooi om te lezen dat alles goed gaat . Wij genieten van jullie verhalen. Nog heel veel plezier .
  5. GEERT EN ALY GOMMERS:
    3 mei 2019
    Files kennen ze in Moskou dus ook wel, aan de bomen zit wat minder blad dan bij ons maar de temperatuur is bij ons maar 10 gr.
    Mooie kleurrijke fotos van de kozakken, geniet van alle indrukken en goede reis verder.
    Groeten Geert en Aly Gommers
  6. Luut:
    3 mei 2019
    Hoi Hans en Marion, we zijn net terug van onze vakantie in Italië. We hebben jullie verslagen gelezen; wat een boeiende reis maken jullie! Cultuur en natuur in zo'n gigantisch groot land is toch geweldig. Wat een ervaring.
    We kijken weer uit naar jullie 'Globalreis'.
    Groetjes, Claire en Luut
  7. Lucia:
    3 mei 2019
    Leuk om jullie relaas te lezen. De wereld komt weer dichterbij.